De bisschoppen van Botswana, Zuid Afrika en Swaziland gaan Zimbabwe hulp geven. Dat hebben ze besloten op een bijeenkomst vorige week. Op zondag 15 februari, die ze Zimbabwe-zondag hebben genoemd, organiseren ze in hun bisdommen niet alleen een campagne van gebed voor Zimbabwe, maar ze gaan ook geld, kleding en voedsel werven in hun parochies voor de noodlijdende bevolking daar. Ze hebben al vast als eerste aanzet een bedrag uit hun eigen diocesane begroting daarvoor vrijgemaakt.
Het besluit om te helpen komt nadat de bisschoppen van geheel zuidelijk Afrika afgelopen week in een verklaring president Mugabe van Zimbabwe al van passieve genocide hebben beschuldigd. Ze riepen hem ook op onmiddellijk afstand van de macht te doen. De helft van de Zimbabwaanse bevolking is door zijn wanbeleid afhankelijk geraakt van voedselhulp. Ook de uitgebroken cholera-epidemie heeft daar alles mee van doen. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie zijn er sinds augustus vorig jaar door die epidemie al ongeveer 3000 mensen gestorven en zijn meer dan 60.000 Zimbabwanen besmet.